Anser du att ditt drömjobb är inom räckhåll?

söndag 1 augusti 2010

att manipulera som yrke

Denna artikel tar upp ett arbete som jag tycker verkar fruktansvärt. De kallar sig själv för värvare och ja det är dem men skillnaden mellan dessa "värvare" och en säljare är hårfin.
Att ha ett intresse och genom intresset hitta rätt organisation att arbeta inom är något jag beundrar men detta är inte riktigt det.
Jag har haft studentkompisar som arbetade för Röda Korset och drog in över 100 kr i timmen. Inte fan hade de ett brinnande intresse för folk i fattiga länder som saknade hörntänder.  Kanske borde man ta sig ett helg jobb för röda korset? Nej, jag kan inte. Jag har varit säljare och det finns inget värre. Folk som säger att det är ett spännande yrke och att de faktiskt gillar det ljuger.  Det finns inte en enda människa som på fullaste allvar tycker det är spännande och givande att leva på provision. Provision är inte bara något negativt, men det ska vara en bonus på en dräglig månadslön eller timlön. En bra säljare är dessutom en typ av person jag inte vill ha i min nära krets heller. Jag tror att ni alla som läser detta förstår vad jag menar.  En säljare har ett särskilt tonläge och de är så pushiga och käcka att man inser att något är off. Att manipulera är deras yrke och det tycker inte jag är sunt, men jag antar att det är som många andra yrken exempelvis lokalvårdare eller diskare, någon måste göra skitgörat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar