Anser du att ditt drömjobb är inom räckhåll?

söndag 1 augusti 2010

Att söka


Här har vi ett arbete i min smak och jag ska genast skicka iväg en ansökan. Mitt CV består av flera olika jobb som jag haft under åren, samt en förklaring av programmet jag studerade på Malmö Högskola. Jag har en lista på referenser, men tyvärr inte länkar till mina reportage vilket jag borde försöka få fram. Tror faktiskt att man måste logga in på tidningen för att kunna se den över Internet. Jaja, jag ska i alla fall försöka.

http://www.ams.se/ är arbetsförmedlingens hemsida och deras platsbank innehåller jobb för folk med eller utan studier eller erfarenhet. Det finns allt så att säga, men tyvärr så har de inte tillräckligt med arbete att förmedla och de lägger heller inte ur alla annonser eftersom att det är svårt att hantera 300 ansökningar till en kanslisttjänst i exempelvis Kävlinge kommun.
En bra funktion är att på förstasidan på platsbanken skriver du in ett sökord exempelvis Informatör som jag skrev in för att hitta denna annons. Alla arbeten som har ordet informatör i annonsen kommer upp och efter att du klickar vilket län du vill söka i får du förhoppningsvis en lång lista. Tyvärr fick jag tre träffar och annonserna ligger sedan en månad tillbaka och jag har reda sökt de andra.  Jag har till och med skrivit varsitt personligt brev.  Att skriva ett bra personligt brev är kritiskt och ibland viktigare än alla caféjobb du haft sedan innan som står med på ditt cv. Genom detta brev får du en fin möjlighet att presentera dig själv yrkesmässigt men även på det personliga planet. Du har en möjlighet att berätta om varför just du passar så bra till arbetet du söker och vilka kriterier du erhåller som gör dig ovärderlig. 

Idag måste man tyvärr vara The Shit för att få ett bra arbete. Det räcker inte att du har utbildning utan du måste vara extra påhittig och framåt för att få ett jobb inom ditt område. Vad händer då med alla andra som faktiskt är mediokra men smarta och duktiga? Ingenting. Konkurrensen är stenhård ska ni veta och idag måste man vara en slags superman inom området som intresserar dig annars kan du glömma det där jobbet på ams.se hemsida.
Hittills är bloggen inte särskilt positiv men livet som utbildad och arbetslös är inte det. Eftersom man inte kan spara pengar eftersom man måste ta skitjobb men lön sämre än ett csn kan man inte åka utomlands och söka jobb där. Man kan inte börja sitt liv på riktigt och skaffa familj eftersom man inte vill leva på existensminimum med barn.

1 kommentar:

  1. "Eftersom man inte kan spara pengar eftersom man måste ta skitjobb men lön sämre än ett csn kan man inte åka utomlands och söka jobb där. Man kan inte börja sitt liv på riktigt och skaffa familj eftersom man inte vill leva på existensminimum med barn."

    Så går det med en högerregering, det blir sämre och sämre för de som blir tvingade till att ta "skitjobben".

    SvaraRadera