Anser du att ditt drömjobb är inom räckhåll?

måndag 2 augusti 2010

Att söka jobb som jobbcoach

Som jag skrev innan är det nästan ett heltidsarbete att söka jobb. Via Facebook hittade jag Doldajobb. Detta är en suverän hemsida för folk som söker arbete och de har nästan allt. Det bästa är att man själv skriver in och tipsar om arbete. Jag kan tänka mig att detta uppdateras betydligt snabbare än ams.

Ett yrke jag inte funderat på innan man som sakta har hittat mig är att arbeta som jobbcoach. Detta hade passat mig jättebra och jag får den där kommunikativa biten dessutom i det arbetet.
Jag vet hur man söker jobb och vad som krävs. Jag har aldrig varit arbetslös när jag inte velat det, och detta har jag mina föräldrar att tacka. De har inte skaffat jobb till mig men de har gett mig en hög arbetsmoral och fast att jag inte alltid har trivts på mina olika arbeten har jag ändå gått dit och gjort vad jag ska och oftast med ett leende på läpparna. Ibland har jag varit lite väl vek i vissa sammanhang och detta har ibland gjort så att jag börjat vantrivas riktigt rejält. När jag jobbade på ett Call Center som teknisk supporter kände jag så.
Jag hade från början en underbar Teamledare vid namn Samuel. Han litade på sitt team och satte upp höga mål för oss, men han litade även på oss. Han var duktig på att delegera ansvar och man var aldrig rädd att komma till honom. Ett bra tag var vi det bästa teamet på företaget när det kom till sälj och statistik (vilket är viktigt på call center) Tyvärr blev han sjukskriven och vårt team splittrades sommaren 2009. Jag hade gått på semester en månad och när jag kom tillbaka hade jag hamnat i ett team där alla medlemmar vantrivdes. Anledningen till detta var att den teamledaren inte var en bra chef. Hon gillade att sätta dit folk för att visa sin makt och detta gjorde hon i form av att ändra ens schema så att man inte kunde arbeta alla tider.
Hon var som en hök över en och detta gjorde mig nervös och jag började må dåligt på arbetet. Jag stch tog uderade dessutom vid sidan om och tog csnlån. När hon krävde till slut att jag skulle arbeta 30 timmar i veckan fast att jag blev anställd som timmis och skulle få välja av de överblivna tider så fickjag nog och sa upp mig. Skolan kom först just då och jag ångrar inte en sekund att jag gjorde så.
Veckan efter hade jag skaffat mig ett vikariejobb på ett äldreboende samt att inom Kävlinge kommun var jag vikarie på skolor någon gång i månaden.

Mina vänner säger att ingen kan skaffa jobb som jag kan. Sant, kanske men nu är vi i ett annat kapitel i mitt liv och jag är inte ute efter vad som helst. Där jag arbetar nu ger mig för lite pengar och jag måste skaffa mig mitt drömjobb illa kvickt eller skaffa ett helgjobb. Tänk att man måste kanske jobba 7 dagar i veckan för att leva ett drägligt liv. Det ska framhävas att jag inte är dyr i drift och har inga dyra vanor men det kostar att leva och jag vill inte leva på gröt och filmjölk längre.

Nej, men vad jag vill komma fram till är att jobbcoach hade passat mig rätt bra eftersom jag har erfarenhet av flera olika yrken och vet hur viktigt det är med ett bra personligt brev. Jag kommer däremot att vidga vyerna av vad ett personligt brev är för något. Hela min blogg är ett personligt brev och ger arbetsgivare en bild av vem jag är.

Jag tänkte först att jag skulle hålla mig själv hemlig men vad är poängen? Jag skulle först blogga om livet som jobbsökande men nu efter några dagar har jag ändrat riktning. Bloggen ska bli mitt hjälpmedel till mitt drömjobb. Det har fungerat för andra, varför inte för mig?

Mitt namn är Melanie.........kommer mer senare  :)




Nu ska jag läsa lite av Anna Hellsten på sydis. Hon är lite av en favorit där :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar