Anser du att ditt drömjobb är inom räckhåll?

söndag 8 augusti 2010

Om mig

Min uppväxt spenderades i Hofterup i en stuga tillsammans med min mamma, pappa, bror och syster. Vi hade hamster, katt och hundar men inte alla samtidigt. Min bror spelade i band, systern sjöng och jag dansade. Min uppväxt har varit jättebra och jag älskar hur uppmuntrade vi har blivit att utveckla vad vi än vill. Teatern började jag sent med och efter tre år tröttnade jag. Då kom skrivandet in i mitt liv på riktigt och jag har fortsatt med det.

Noveller har jag skrivit många och har lagt upp vissa på novellsajter där responsen blivit positiv. Fick fina mail som triggade mig att fortsätta. Mina krönikor kom efter första terminen på Malmö Högskola där jag har gått ett treårigt program som heter Kultur och Medier med inriktning på kulturvetenskap. Skrev till och med en krönika som jag skickade in till Dagen vilket är ett kristen tidning. De gillade den och publicerade den. Fick till och med ett mail där de sa att de skulle kontakta mig för framtida jobb men att han skulle gå på semester. Hörde inget mer där och sedan tror jag till och med mannen ifråga slutade sin anställning. Att jag skickade in krönikan till en kristen tidning var helt och hållet en slump.

Reportagen kom till på det sätt att jag kontaktade en nystartad tidning här nere i Malmö och jag frågade om de behövde någon hjälp. De gav mig en chans att skriva tre reportage och det gjorde jag. Jag fick lära mig hur det egentligen går till när reportagen görs då jag intervjuade , tog bilder och skrev inom loppet av en vecka.  Hårda bud men jag lärde mig enormt mycket.

Sedan kom min sluttermin på mitt program och en c-uppsats skulle skriva. Objektivitet inom det journalistiska fältet var mitt tema denna uppsats tog verkligen musten ur mig. Aldrig mer vill jag skriva en c-uppsats så jag antar att det räcker med en kandidatexamen för min del. Innan tänkte jag fortsätta plugga men det är inte lönt känner jag.  Kanske skulle jag inte studerat alls och jobbar från början, då kanske jag hade varit i en bättre situation idag. Eller inte.  Nej, jag ångrar inte mina tre år på högskolan eftersom jag växt enorm mycket som människa och all den kunskap jag nu har med mig hade jag inte lärt mig någon annanstans. Nu är målet att någon ger mig chansen att sätta min passion och kunskap i bruk.
Vad väntar ni på?

Det bästa med min utbildning var att vi fick chansen till att gå på mer praktiska kurser med vi fick även kulturvetenskap och kommunikation på seperata terminer. Två gestaltande terminer fick vi och den första gestaltande terminen jag gick valde jag att gå praktisk film, detta ångrar jag inte för en sekund.  Vi fick basic filmvetenskaps undervisning samtidigt fick vi regissera, filma och redigera kortfilmer (novellfilm samt dokumentär) Vi satt i dessa små kvava redigeringsrum varenda dag, även helger flera timmar och vi slet som djur för att skapa något som vi kunde visa. Det var helt klar den roligaste terminen jag haft på K3.

När det senare var dags för den andra gestaltande terminen valde jag en kurs på 30 hp, skrivande som metod och gestaltning. Här skrev vi dikter, noveller och andra slags alternativa reportage och även denna terminen var fantastisk. Riktigt bra föreläsningar samt författarbesök som ni alla kan förstå inspirerar en om man själv har ambitioner att få skriva som yrke. Personligen vill jag skriva kortare texter och inte en roman på 800 sidor men vem vet, kanske en dag väljer jag att göra detta. Jag är som sagt rätt ung fortfarande och förhoppningsvis har jag hela livet framför mig.


Sist men inte minst här är en rätt rolig artikel jag uppmanar er att läsa.
Anna Hellsten gör det igen!

Nu räcker det för ikväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar